• Geen producten in je winkelmand.

Afstandsleren zorgt voor innovatie, maar kwetsbare leerlingen blijven moeilijker bereikbaar

In maart vorig jaar schakelden scholen plots noodgedwongen om naar afstandsleren, ten gevolge van de coronacrisis. Er werd gevreesd voor leerachterstand bij de jongeren, maar ook de scholen en leerkrachten zelf kwamen voor een grote uitdaging te staan. Hoe ervaarden scholen het afstandsleren en hoe pakten ze het aan? 

In het kader van het project ‘generatie veerkracht’, gesubsidieerd door het Departement Cultuur Jeugd & Media, organiseerde Mediawijs een bevraging in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel en Telenet en met ondersteuning van het Departement Onderwijs, die enkele tendensen blootlegt.* 

Laptops en internet voor iedereen

Scholen deden logistiek grote inspanningen om iedereen zo snel mogelijk online te krijgen. Ze verdeelden laptops onder hun leerlingen en vroegen internetvouchers aan bij telecomoperatoren. Bijna 9 op 10 scholen hebben op een manier digitaal materiaal verdeeld onder hun leerlingen. 7 op 10 scholen deden hiervoor beroep op hun eigen ICT-materiaal. 35% van alle scholen in Vlaanderen vroeg internetvouchers aan bij Telenet. Vooral scholen met een hoge onderwijs kansarmoede indicator (OKI, een hoog percentage van leerlingen die risico lopen op kansarmoede) vroegen internetvouchers aan voor hun leerlingen. Een secundaire school uit Sint-Niklaas getuigt:

“Onze grote opdracht was om iedereen online te krijgen. We hebben veel leerlingen uit een lagere socio-economische klasse. We deelden zo’n 20 à 30 internetvouchers uit. In enkele gevallen zijn we ook bij leerlingen thuis gaan installeren. Op die manier konden we alle leerlingen betrekken bij de online lessen, zonder dat er een klasgenoot uitviel.” 

Grote verschillen tussen scholen onderling

Scholen die al langer een actief ICT-beleid hadden met bijvoorbeeld een laptopproject voor hun leerlingen, een ICT-coördinator op school en een gedragen ICT beleidsplan, hadden een duidelijke stap voor op scholen die dit niet hadden. Hierdoor waren er scholen die in maart vorige jaar het afstandsonderwijs veel sneller en vlotter konden opstarten dan anderen. We zien wel dat alle scholen enorme inspanningen gedaan hebben en een leertraject doorlopen hebben tijdens die eerste lockdown. Daardoor kon er de tweede maal sneller geschakeld worden wanneer de scholen opnieuw moesten overstappen op afstandsonderwijs. De scholengroep waartoe een kleuter- en lagere school in Sint-Jans-Molenbeek toe behoort, stelde vanaf het nieuwe schooljaar 2020-2021 in elke school een ICT-tussencoördinator aan: een tussenpersoon tussen de school en de effectieve ICT-coördinator — in dit geval ging het bijvoorbeeld om een turnleerkracht.

“Dat helpt wel. Er waren zoveel ICT-problemen, daarom is er één verantwoordelijke persoon per school gemaakt als tussenpersoon vanuit de scholengroep.”

Crisis leidt tot innovatie

Scholen gaven aan dat het een erg zware periode was, maar dat dit tegelijkertijd ook een reden was tot vernieuwing. Scholen moesten zich flexibel opstellen en hun methodes aanpassen in functie van wat werkte; zo werd er gesleuteld aan de manier waarop ouders bereikt werden, leerkrachten werden ondersteund via opleidingen en hulp van collega’s, de vorm en duur van online lessen werd aangepast. Sommige scholen zien zelfs mogelijkheden om bepaalde initiatieven verder te zetten. De secundaire school Don Bosco T.I. Hoboken vertelt:  

 “We hebben gemerkt dat je kan differentiëren op deze manier. Ik denk dat het een blijver kan zijn: vier dagen fysiek op school, één dag van thuis. Daar wordt nu over nagedacht vanuit de basis: we kunnen onderwijs ook op een andere manier organiseren.” 

Kwetsbare jongeren blijven moeilijker te bereiken 

Voor de kwetsbare leerlingen was de bezorgdheid bij scholen het grootst. Ondanks de enorme inspanningen van veel scholen, konden ze nog steeds niet alle leerlingen bereiken. De onderwijs kansarmoede indicator (OKI) blijkt een bepalende factor te zijn in het kunnen bereiken van alle leerlingen op school. Scholen pakten hun communicatie actief anders aan. Scholen met een hoge OKI hebben vaker gebeld en zijn meer aan huis langs geweest dan scholen met een lage OKI. Scholen met een lage OKI konden de leerlingen vaak via digitale kanalen bereiken. 

Kortom: de scholen hebben enorme inspanningen gedaan om alle leerlingen, ouders en leerkrachten mee te krijgen op de digitale trein. Scholen met een voortraject in digitalisering hadden een stapje voor. We hebben gezien dat deze periode tot innovatie en vernieuwing geleid heeft in het onderwijs en dat sommige praktijken misschien wel een blijver zijn na corona. Maar contactonderwijs is en blijft essentieel voor een kwalitatief onderwijssysteem. En zeker voor de meest kwetsbare leerlingen is dit een zeer moeilijke periode gebleken, waarbij scholen moeite hadden om die leerlingen te blijven bereiken.

*156 scholen vulden een vragenlijst in, 20 scholen hiervan namen ook deel aan een diepte-interview.

Ontdek het volledige rapport hieronder:https://e.issuu.com/embed.html?identifier=wmr2pz19628k&embedType=script&u=mediawijs.be&d=hoe_pakten_onze_scholen_het_afstandsleren_aan_&p=1

Bijlagen 

PDF-pictogramhoe_pakten_onze_scholen_het_afstandsleren_aan_.pdf

Bron: https://e-inclusie.be/dossiers/dossier-digitale-inclusie/hoe-pakten-onze-scholen-afstandsleren

ArtikelMediawijs Content LogoDossier: Digitale inclusie

3 februari 2021

0 reacties op "Afstandsleren zorgt voor innovatie, maar kwetsbare leerlingen blijven moeilijker bereikbaar"

Laat een Bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© MensenWerken. Alle rechten voorbehouden.